Ons netwerk heeft een rijke mediageschiedenis.

NT2 4576
“Wij geloven dat over alle kanalen heen content de driver is. Meer dan ooit kun je met content verhalen vertellen en mensen betrekken en verbinden, maar wel steeds meer op de tijd en plaats die de consument bepaalt. Daarom willen we altijd zichtbaar, hoorbaar en bereikbaar zijn.”

Met deze quote introduceerde John de Mol in 2017 zijn nieuwe bedrijf Talpa Network. Maar onze geschiedenis gaat terug naar de jaren ’80. We zijn vindingrijke verhalenvertellers en ondernemers met een passie voor media. Dat waren we al ver voordat we in 2017 samen Talpa Network werden. Dat zit in het DNA van al onze merken en afdelingen.

We legden de eerste steen van het Big Brother-huis en we bouwden met lef en liefde LINDA. uit tot het grootste (tv-)personality magazine van Nederland. Jachtseizoen werd zo’n hit op YouTube dat er nu door heel Europa op BN’ers in oranje pakken wordt gejaagd. Het op een zolder gebouwde VakantieVeilingen bracht een dosis ‘fun’ in het eCommerce-segment. Ons Koninginnedag-feestje groeide uit tot 538Koningsdag met miljoenen bereik. En met SBS6 zijn we dagelijks ‘thuis in elke straat’.

“Met dit lokale netwerk zijn wij waar en wanneer dat het beste uitkomt voor de consument. Daar geloven wij in en daar gaan wij de komende jaren ook substantieel in investeren.” John de Mol.

Over de jaren heen is de samenstelling van ons netwerk nog wel eens veranderd. Zo kunnen we mee blijven bewegen met veranderingen in onze maatschappij en het medialandschap.

De voorbereidingen van Talpa Network.

In 2016 fuseren de 538Groep en de Sky Radio Group zodat het in 2017 de radiotak van Talpa Network kan worden.  

In juli 2017 wordt Talpa Network volledig eigenaar van SBS6, Net5, Veronica en SBS9. Voor die tijd waren Talpa Network en Sanoma gedeeld eigenaar. De tv-zender Veronica bestaat sinds 1995 net als SBS6, gevolgd door NET5 in ’99. SBS9 start met uitzenden in 2015. 

In juli 2017 lanceert Talpa Network in joint venture met MediaMarkt de radio- en muziekstreamingdienst JUKE. In 2019 stapt MediaMarkt uit de samenwerking en wordt JUKE ge-rebrand naar een gratis non-stop playlist en radioplatform. 

In oktober 2017 koopt Talpa Network eCommerce-bedrijf Emesa. Hiermee voegt John de Mol onder andere veilingsite VakantieVeilingen.nl en dealsite ActievandeDag.nl toe aan z’n portfolio.

De lancering.

In november 2017 is het dan eindelijk zover. Op de 23e wordt Talpa Network officieel gelanceerd door John de Mol in het DeLaMar Theater in Amsterdam.

Doorbouwen aan een sterk multimedianetwerk. 

In 2018 treedt influencers agency Social1nfluencers (opgericht in 2012) toe tot het netwerk om de social-tak verder te ontwikkelen. 

In februari 2019 komt creative agency Brand New Telly (opgericht in 2000) naar Talpa Network om het creatieve fundament te vormen van wat later Het Bureau van Talpa Network wordt.

In maart 2019 voegt Talpa Network een print-tak toe aan het netwerk door Mood for Magazines in te lijven. Mood for Magazines is de uitgever waarmee Linda de Mol de titels LINDA., LINDA.meiden. en LINDA.LOVES publiceert. Mood for Magazines werd in 2003 opgericht door Linda de Mol.

De fusie met RTL.

In juni 2021 maken Talpa Network en RTL Nederland bekend voornemens zijn te fuseren om zo samen een ‘vuist’ te kunnen maken tegen de opkomende dominantie van internationale streamingdiensten op het gebied van audio en video.

Anderhalf jaar later, in februari 2023, besluit de Autoriteit Consument en Markt (de ACM) dat de fusie definitief niet mag doorgaan.

Een nieuwe koers.

Hét open medianetwerk worden.

Bij Talpa Network geloven we erin dat we als Nederlands mediabedrijf ervoor moeten zorgen dat content van Nederlandse merken en makers blijft aankomen bij de lokale consument. Vanuit dat geloof besluiten we vol voor ‘open distributie’ te gaan. Wij geloven dat in de huidige tijd, waarin steeds meer partijen investeren in hun gesloten systemen, wij meer kunnen bereiken als we ‘open gaan’. En daar ook ons netwerk op inrichten. 

In juni 2023 neemt Talpa eCommerce RegioDeals over. Deze dealsite is gespecialiseerd in lokale aanbiedingen en kortingsacties. Met deze strategische overname versterkt Talpa Network’s eCommerce-tak haar lokale positie en ontstaan er nieuwe mogelijkheden voor groei en samenwerkingen.  

In juli 2023 wordt Radio Veronica verkocht aan Mediahuis, aangezien vanwege een wetswijziging per 1 september 2023 een bedrijf slechts drie FM-frequenties mag bezitten. 

John de Mol heeft tientallen jaren ervaring in de media-industrie. 

John heeft vier van de top tien tv-formats (wereldwijd!) gecreëerd: The Voice, Big Brother, Deal Or No Deal en Fear Factor. Voor die tijd was hij ook al in de media werkzaam. Zo werkte hij bij de radio als technicus én diskjockey, produceerde hij op zijn 23ste al een grote spelshow én begon hij in ’78 zijn eerste productiemaatschappij.

Zijn vakmanschap en gedrevenheid om content naar een hoger niveau te tillen zit in de haarvaten van onze organisatie. 

Schakels Johndemol